Kolmapäev, 4. jaanuar 2017

Mõned mõtted treeningutest 2017 aasta valguses

Hakkasin suure hooga jooksuhooaja kokkuvõtet kirjutama, aga ma olen seda juba teinud! Seega panen lihtsalt mõned uitmõtted kirja.

Kokkuvõtet võib siit lugeda: Jooksuhooaja kokkuvõte 2016

Peale oktoobrit arutasime natuke kevadisi plaane Kaidoga ja panime kokku kava, kus on palju jooksu ja veel rohkem tõuse. Mis siis ikka, kui mägedesse minna, peab mäge jooksma. Või kõndima. Või roomama.

Zi programm

Laias laastus on ligi pool trennimahust tõusudel: T laon rahulikke tõuse, L laon pikalt tõuse ja P jooksen lihtsalt mägisel maal. Kuna me elame Eestis, siis mägine maa tähendab minu puhul peaasjalikult Toompea nõlvadel turnimist. Aegajalt käin ka Pirital.

Lisaks teen 3x nädalas "leg blasterit", mille ma kaevasin välja internetiavarustest; selle programmi eesmärk on mäesuusatajatele ekstsentrilise jõu kasvatamine. Väga vajalik oskus ka mägedes turnimisele - allamäge jooks lõhub lihast korralikult.

Kiiruslikuks vastupidavuseks jooksen kolmapäeviti lõike, nii pikemaid kui lühemaid. Ülejäänud aja, ehk siis esmaspäeva ja reede, täidan ära sörkimisega: lamedal maal ja tasakesi. Neljapäeval puhkan.

Leg blaster

Leg blaster näeb välja selline:

  1. 10x kiired kükid 
  2. 5x väljaasted koha peal, kummalegi jalale
  3. 5x kohapeal hüppega väljaasted
  4. 5x kükkist üles hüpped
Kokku 10 ringi. Tundub lihtne, eksole? Nii. Vaatame. Ma olen augustist alates teinud keskmiselt 3000 tõusumeetrit kuus (siia sisse ka oktoober, kus tõusu väga vähe). Ma pidin oma kompressioonisokid sõbrale andma, kuna säär on läinud M suuruse jaoks liiga jämedaks. Ma olin kindel, et mu jalad on heas vormis.

Noh, ütleme nii, et kui ma selle minivariandi läbi tegin, siis mul oli 2 päeva suuri raskusi istumisega. Kõndimisest rääkimata. Tunne on sama, nagu oleks eile Tromsos käinud uuesti. Uskumatu.

Ülipikad jooksud

Väga pikki jookse on ikkagi vaja, testimaks organismi võimet ka pikalt kesta. Selle jaoks on iga kuu plaanitud mingi vähe pikem ots. Detsembris sai näiteks öösel Tapalt Tallinnasse joostud. Rahulikult minnes, 15 jooksu + 5 kõndi, olid esimesed 65km üsna lihtsad, pärast läks juba raskemaks.

Sellest üritusest suurim kasu aga ei olnud see, et ma nägin, et ma kestan lihtsasti öösel 12h ja 84km ära, vaid suurim kasu oli selles, et ma taipasin: nii pikki trenne ei ole vaja!
Siin on mitu põhjust:

  1. Taastumine. Sellest üritusest taastumine võttis mul kuskil 10 päeva, mil sain normaalselt jälle joosta. Palju trenne jääb vahele!
  2. Vigastused. Viltuses teeservas jooksmine mõjus paremale jalale nii halvasti, et kui jooksu ajal ta valutas pisut ja isegi talutavalt, siis peale jooksu oli esimesed tunnid isegi toetumine väga valulik. Isegi praegu annab väänates pisut tunda.
  3. Haigused. Minu immuunsüsteem ei ole väga tugev, igasugune pisik hakkab üsna kergelt külge. Seega jäin pisut enne jõule haigeks ja taastun siiani. Olen täiesti veendunud, et oma osa selles panustas detsembri keskel tehtud kõik-mis-ei-Tapa-teeb-tugevamaks üritus. 

Tagantjärgi oleks füüsilise poole pealt kõige õigem olnud lõpetada peale 50km. Sellise pikkusega rahulikult tehtud üritus ei jäta organismile suuremat jälge ja taastumine on kiire.

Samas ei saa alahinnata väga pika jooksu psühholoogilist mõju, mul oli tegelikult seda kinnitust vaja. Jah, ma jaksan küll 100km joosta. Nüüd ma võin seda kindlalt väita. Kuigi Tapa ürituselt jäi pisut 100km puudu, siis arvestades, mis seisus ma lõpus olin, oli see kindlalt tehtav.

Ülipikkade jooksude osas olen seega otsustanud piirduda 50km, kui tõesti tahan ennast testida, siis teen selliseid jookse back-to-back, on turvalisem.

Talvine - kevadine plaan

Kuna aprilli alguses on Istrias pikal distantsil nimi kirjas, siis makroplaan näeb ette praegu sellist seisu:

Jaanuaris 5000m, veebruaris 6000m ja märtsis 7000m vertikaalset tõusu.

Minnes nüüd detailsemaks, siis nädal lõikes:
Üks lühike tõusutrenn: 500-600m vertikaali
Üks pikk tõusutrenn: 900-1200m vertikaali
Üks pikk jooks: 20-35km
Üks kiiruslik trenn: 1500m ja 200/100m lühikesed lõigud
3x leg blasterit

Ülejäänud aeg taastavatele trennidele ja puhkusele. Puhkus on oluline!

Pikkadest otstest on jaanuaris plaanis trenni raames teha ööSörk - 55km, veebruaris Rapla - Tallinn 50km; märts on veel lahtine.

Hooaja võistlused

Kiired jooksud see hooaeg ilmselt tulevad trenni pealt. Põhilised eesmärgid on siiski Istria oma 171km-ga ja Nuts Pallas 134km. 

Kindlasti osalen Tallinn City Trailil, Viljandi järvejooksul, väga tahan Austrias DYNAFIT Bergmarathon osaleda, iseasi kas sinna peale saab. Kui ei, siis Pühajärve ja Rõuge Trail. Sügisel jooksen SEB Maratoni ja ilmselt ka wilderness.ee maastikumaratoni. 

Hetkel rohkem mõtteid ei ole, kõigile jooksusõpradele okas päkka, kintsud kangeks ja kann valusaks!

2 kommentaari:

miku ütles ...

Tere Märten!

Mina Mihkel ja mul puudub blogi.
Mõned küsimused mul,siiski on!
Blogist nähtuna hakkasid sissekandeid oma investeerimistest tegema 2014 okt.Selleks hetkeks on su portfelli väärtus üle 20000 eur.
1.Oli sul esimeseks investeerimiseks mingi suurusjärk algkapital või hakkasid alul väikeste summadega?

Näen,et võtad lühikesi positsioone samalajal,kui võtad ka pikki positsioone.
2.Mis info baasil lühikesi positsioone võtad?

Ühes postituses pakkusid võimalust üht tabelit näha,kui lugejal soovi on.Ma unustasin mitmendas postituses see oli.
3.Ehk meenub sul see tabel.Oleks soov seda näha?

Ole sa ette tänatud!
Brgds!

Märten Mõttus ütles ...

Vabandan, oled kahe silma vahele jäänud!

1. Alustasin nullist ja kogusin
2. Lühikesi ma ju ei võta, mida silmas pead? TVIX on spekulatsioon, loto.
3. Jaga eposti, võid mulle kirjutada. Saadan tabeli vastu!

Regs
Märten